Amaphupha Amakhulu - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Mirthe Nijburg - WaarBenJij.nu Amaphupha Amakhulu - Reisverslag uit Paarl, Zuid-Afrika van Mirthe Nijburg - WaarBenJij.nu

Amaphupha Amakhulu

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

20 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Paarl

Zoals de titel zegt: droom groot en dat is de reden waarom ik hier nu zit. Toch is het allemaal wat anders gelopen dan ik verwachtte. De vlucht ging heel goed en op het vliegveld werden we opgehaald door twee staff members van Score: Tandeka en Tata (hij is de ‘vader’ van score). In een bus (zonder riemen) werden we naar een guest house in Paarl gebracht.
Er was gezegd dat we vijf dagen in Kaapstad zouden verblijven, maar dit zijn er tien in Paarl geworden, dus dat was jammer. We waren erg moe, dus we zagen alles negatief in en vroegen ons af waar we in hemelsnaam aan begonnen waren.

De groep voor de komende tien dagen bestaat uit drie jongens (PJ, Christiano en Simon), drie meisjes (Nontobeko en Mar en ik) en de staff (Tandeka, Prince, Eric, Mpumi, Stefan en Henriette). We hebben nu al veel geleerd over elkaar, over de geschiedenis van Zuid Afrika en over waarom developement is zo belangrijk. Wat mij erg is bijgebleven is dat de levens hier zo anders zijn dan die van mij. Die van mij is zo goed en fijn als ik het vergelijk met wat de andere hebben meegemaakt. En toch zijn alle mensen zo vrolijk altijd, er is altijd wel tijd voor een liedje en dansje. Ik heb er al veel geleerd, maar wij hebben ze hier ook al de cupsong geleerd. Ze vinden dat ritme geweldig!

Verder zijn we naar de community gegaan waar Marije en ik zullen gaan wonen en werken. We zijn met een guide door het dorp gelopen en hebben veel gezien en met veel mensen gesproken. Al is de taal wel een probleem. Ze spreken daar Xhosa, dat is een taal met een klik. Ik ben aan het oefenen! De kinderen met wie ik ga werken spreken ook niet allemaal engels, dus dat wordt handen en voeten werk. Toch zijn de kinderen heel lief! Ze hebben me een spelletje geleerd en ze waren heel nieuwsgierig in mij. Er zei er één: ‘Je moet douchen, je hebt een gekke kleur!’

Gisteren zijn we dan eindelijk Kaapstad ingegaan. Wat een mooie stad! In de middag hadden Marije en ik de keuze of we naar een voetbalwedstrijd wilden of dat we die tijd in een shopping mall (Waterfront) wilden dooorbrengen. Nou die keuze was heel snel gemaakt! Wat een heerlijke dag was dat!
Vandaag heb ik voor het eerst lesgegeven in mijn community. Het was een korte les, om te kijken hoe het allemaal gaat hier. Het is namelijk zo anders dan wat ik geleerd heb op de ALO. Het doel van sporten is zo anders dan in Nederland. Hier is het doel vaak het aanleren van fairplay, het informeren over HIV/Aids en dat soort dingen. Dat is nog wel heel erg inkomen. Maar ik kreeg wel veel complimenten over hoe ik lesgeef, dus dat zit in ieder geval goed!

Wat ik jullie nog even wil meegeven is een gesprek dat ik had met Kosana. Het ging over het grootste verschil tussen Zuid Afrika en Nederland. In Nederland we zijn altijd bezig en denken altijd aan onze toekomst. In Zuid Afrika maken de mensen zich niet druk om hun toekomst en leven in het moment. Ik denk dat we in Nederland ook wat meer moeten leven in het moment en meer tijd moeten nemen om te genieten van leven en iedereen om je heen. (Ik kom terug als een nieuw persoon! Ik voel het!!)

In Holland time flies, in South Africa time comes!

  • 20 Januari 2014 - 21:58

    Tia Van Diest:

    Ha Mirthe, leuk om nu dan over je avontuur te lezen !! En zo lopen de dingen toch weer anders....Mooi dat je lesgeven zo goed werd ontvangen. Ja, dat meer in het moment leven, daar zijn we hier niet zo goed in, terwijl het zo belangrijk is.ik probeer het wel....nou, meid, succes en en ik hoor weer graag van je. Dikke knuffel, Tia

  • 20 Januari 2014 - 22:05

    Nicole Van Diest:

    Wat een prachtig verslag! Sluit mooi aan bij onze "wijsgeer". Ik had het je ook per mail gestuurd:


    What day is it?", asked Winnie the Pooh
    "It's today," squeaked Piglet
    "My favorite day," said Pooh”

    Fijn je gesproken te hebben.

  • 20 Januari 2014 - 22:51

    Kyraaaa:

    Ahhh is alles toch goed gekomen. wat een heerlikle fotos al!! kan niet wachtennnn. Geniet er van meiden.
    xx

  • 20 Januari 2014 - 23:27

    Corné:

    Indrukwekkend zo snel als jij de juiste attitude aanneemt om volop te kunnen genieten en te gelijk veel te leren van de cultuur. Hou dat vast. De foto's zijn zo mooi dat ik nog even ga proberen om de heen vlucht te vervroegen. Terug kan wel bij het oude blijven ;-)

  • 20 Januari 2014 - 23:43

    Jeannette:

    Hi Mirthe,
    Wat een ervaring, nu al! Wijze woorden schrijf je, geniet ervan en succes met het vergaren van al die levenslessen daar! Groetjes, jeannette van Lierop

  • 21 Januari 2014 - 08:21

    Sjoerd :

    Hee lieve Mirthe!

    Wat vet allemaal!
    Vind het echt vet dat jullie het zijn gaan doen!
    Ik wacht op de blogs!

    Xx

  • 21 Januari 2014 - 09:44

    Nicole:

    Hey mirth!!

    Klinkt allemaal al heel vet! En zo te lezen heb je het al prima naar je zin ;)
    Dat dingen daar 'opeens' anders gaan is daar heel normaal, bereid je dus maar vast voor ;P
    alles gaat daar in hun eigen tijd 'African time!'
    Volgens mij ga jij terugkomen als een wijze Guru!!
    Fijn wat van je gehoord te hebben :D

    Een hele dikke 'hollandse' kus en knuffel
    Nicole


  • 21 Januari 2014 - 21:52

    Britt:

    Ooo mirth! Wat leuk om te lezen! Wat een verhalen! Geniet ervan laat het over je heen komen! Het komt allemaal goed schatje! En niet TE anders terug komen want je bent zo leuk zoals je bent!:) dikke kus!

  • 28 Januari 2014 - 20:58

    Amy:

    Wat een prachtige foto's Mirth! Het ziet er heerlijk uit :) Enjoy! X

  • 04 Februari 2014 - 21:09

    Chris:

    Hi Mirthe, ik liep een beetje achter met het lezen maar ben daar nu mee begonnen. Ik zal bij ieder verslag ook een reactie schrijven, want ik vind het nu al leuk wat je mee maakt. Geniet van je tijd daar, en ik ben benieuwd naar de persoon die terug komt.... x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirthe

Actief sinds 25 Dec. 2013
Verslag gelezen: 2060
Totaal aantal bezoekers 13111

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 05 Juni 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: